Inspiratie... waar haal je dat nou vandaan? Pinterest hoor ik je denken... nou... Ja en nee. Als fotograaf is het soms heel lastig om niet bij andere fotografen te kijken en daar je inspiratie op te doen. En natuurlijk inspireren verschillende fotografen ook mij, maar toch probeer ik zo min mogelijk bij andere fotografen te kijken. Het zorgt namelijk dat je al snel in een soort hokje gaat denken. "Die doet dit, dan ga ik dat ook maar eens doen." Dit is ook dé reden dat wanneer ik workshops bijwoon ik daarna altijd ook andere dingen uitprobeer. Ik neem nooit klakkeloos iets over. Of het nu gaat om Photoshop, flitslicht setups of noem maar op. Ik maak altijd een mix van de dingen die ik van iemand leer en een combinatie tussen uitproberen en andere inspiratiebronnen aanhalen.
Dit gezegd.. we komen dan ook uit bij mijn eerste inspiratiebron...
Inspiratiebron 1: de psychologie & geloofsovertuiging
Al jaren wordt ik geïnspireerd door psychologische thema's gemixt met mijn geloofsovertuiging. Dat laatste noem ik liever niet religie, omdat ik mijn geloof niet als een keurslijf ervaar. Op de kunstacademie gebruikte ik deze inspiratiebronnen al heel erg veel. Zo was mijn afstudeerproject een verbrande kamer waarbij er allerlei kleuren vanuit het behang naar voren kwamen door die verbrande delen heen (even ter info: ik ben afgestudeerd als textielontwerper). Het verhaal erachter is dat onze littekens, onze zwakheden ons maken tot wie we zijn en daardoor een kleurrijker leven geven. Juist onze zwaktes, kunnen onze kracht zijn. Thema's zoals deze vind je veel in mijn Fine Art werk. Zo maakte ik een beeld over mijn Burn-out en mijn strijd met Zelfliefde.
Inspiratiebron 2: Licht
Licht is ook echt één van mijn grootste inspiratiebronnen. Iets waar ook ik nog vol op over in de leer ben. In eerste instantie schoot ik vrijwel alles met daglicht. Met name toen ik nog veel bruiloften deed was dit het geval. Ik was altijd bezig met waar het licht vandaan kwam en hoe het een voorwerp op zijn mooist kan belichten. Daarbij is de sfeer van het licht alles bepalend. Wil ik gaan voor een "lightspot" waarbij je zware schaduwen en fel licht met elkaar combineert? Of liever gaan voor een mooie gloeiende zonsondergang? En wat doe ik wanneer het licht me niet zint? In eerste instantie moest ik het dan ook iet zo hebben van flitslicht. Dat vond ik maar te kil. Maar omdat daglicht toch gedeeltelijk gelimiteerd is en ook snel veranderlijk is ging ik toch op zoek naar een flitswerkwijze die mij aansprak en die vond ik en ben ik dagelijks aan het door ontwikkelen. Wat leuk is om te weten dat ik met beide lichtbronnen workshops geef!
Inspiratiebron 3: Schilderkunst
En dan met name kunst van de meesters van Clair-obscur (chiaroscuro) - de schilderkunst waarbij licht ook één van de grootste elementen vormen van het beeld. Denk aan Rembrandt, Caravaggio, Giovanni Baglione. Al deze meesters hadden een geniale manier van werken als het op licht aankwam. Ik merk dat ik in mijn favoriete beelden daar ook mee speel en daar het meest van geniet. Het spel tussen licht en donker maakt een beeld interessant en kan ook meer betekenis geven.
Daarnaast ben ik echt fan van de prachtige schilderijen van bijvoorbeeld Jan Both, Adam Pijnacker en Philips Koninck. Deze meesters brachten zowel landschap als licht bijzonder mooi in beeld. De manier hoe het licht selectie op bepaalde plekken valt en waar er ook hier en daar met "backlight" wordt gewerkt vind ik prachtig. Daarbij zijn de kleurtonen inspirerend.
Inspiratiebron 4: Natuur
Natuur kan mij enorm inspireren. De wind, de woelige zee, een groot wolkenparket, de bloemen, de planten, de aarde. Alle elementen doen mij verlangen naar een bepaalde rust en vrede. De natuur is nooit oordelend. Niet naar de mens en niet naar zichzelf. Gevallen bladeren van de boom zijn nog steeds mooi en er is schoonheid te vinden in onkruid.
De natuur is vrijwel de enige plek waar ik echt tot rust kom. Het geluid van de vogels of het bewegen van het water maakt me dat ik wil verhuizen naar een gedeelte onbewoond Zweden. Voor mijn laatste Motherhood Session was ik bijvoorbeeld geïnspireerd geraakt door Palmgras in de zon. Ik zag het langs de kant van de weg met de wind erin. Het gaf me een gevoel van rust en dicht bij de oorsprong zijn. Toen besloot ik daar gebruik van te maken in de studio. Soms zijn het de simpele dingen die voor mij het grootste effect geven.
Inspiratiebron 5: Mode & textiel
Nu heb ik natuurlijk een voorgeschiedenis met dit onderwerp. Ik studeerde in 2010 af als Textielontwerper aan de Koninklijke Academie van de Beeldende Kunsten in Den Haag en heb daarna 2 jaar als modestyliste gewerkt. Wat bleek... ik had een hekel aan de mode industrie, maar houdt van de mode zelf. Met name kwalitatieve mode. Ik kan wegzwijmelen bij de laatste collectie van Chanel. Met name Haute Couture doet me veel. Het is dan ook geen wonder dat ik bijvoorbeeld ook gek ben op kostuumdrama's zoals Victoria waar ik dan uren kan kijken naar de gelaagdheid van de kleding. Ik denk dat ik sowieso een voorliefde heb voor historische mode. Doordat de stoffen vaak zoveel meer "drama" bevatte (noemen ze het daarom kostuumdrama?). De stoffen van bijvoorbeeld glanzend tafzijde vind ik fantastisch en dan met van die mooie plooien erin. Dat vind ik zo heerlijk! Ook omdat dit soort kledingstukken in combinatie met het juiste licht een heel mooi lichtspel tussen de schaduw van de plooien en licht van de glans geven. Maar ik wordt natuurlijk ook gewoon geïnspireerd door hedendaagse mode.
Al met al geloof ik dat inspiratie op veel meer plekken te vinden is dan alleen maar online. Elk jaar bezoek ik musea of ga ik naar bijzondere winkels met inspirerende kleding (zoals bijvoorbeeld Laura Dols in Amsterdam), koop ik inspirerende boeken en kijk verschillende films (zo heb ik een Pinterest board met filmstills). Ik heb nog veel meer inspiraties zoals films, muziek, dans en interieur. Maar ik denk dat de 5 bovenstaande het meest naar voren komen in mijn werk.
Mijn uitdaging aan jou is om op zoek te gaan naar jou inspiratiebronnen. Ga eens een kwartiertje zitten en schrijf in een boekje dingen op die je aanspreken. Kan van alles zijn! En analyseer die elementen in het onderwerp die het meest aanspreken. Hoe zou je dit kunnen vertalen naar beeld? Ik wil je uitdagen het dichterbij jezelf te zoeken. Ik zie veel te veel fotografen die iets moois zien bij iemand anders en het meteen "nadoen". En ik zie het altijd want, I am sorry, het is altijd een slappe versie van het origineel. Soms zie ik mensen dingen overnemen waardoor hun werk niet sterker wordt. Ga geen trucjes toevoegen aan je werk omdat de ander het doet... het zorgt dat de kwaliteit van je werk niet vooruit gaat. Duik dus naar binnen, daar komt pas echt jouw authentieke werk vandaan! Vertrouw op jezelf, er zit echt iets bijzonders in jou!